Text: Daniela von Langenberg

Edamame
- Den gröna superbönan

Läs vidare

Edamame - Den gröna superbönan

Intresset för vegansk och vegetarisk mat fortsätter att härja. Om man är en av dem som endast konsumerar vegansk eller vegetarisk kost och därmed utesluter kött, så är det viktigt att inkludera proteinrik ersättning för att få i sig en välbalanserad kost. Sojabönor, eller edamamebönor som de också kallas, innehåller cirka 34 gram protein per 100 gram bönor – vilket innebär att superbönan är mer proteinrik än den mest proteinstinna köttbiten.

Översatt från japanska betyder ordet edamame ”bönor på en stjälk”, en väldigt porträttlik benämning för dem. Det första omnämnandet av edamamebönan har funnits i Japan från år 1275 i ett brev, där en munk vid namn Nichiren skriver och tackar så hjärtligt för bönorna som donerats till hans tempel. Högst troligtvis har bönan använts i japansk matlagning långt innan denna dokumentation. I mitten på 1800-talet beräknar man att produkten spred sig till Amerika, medan Europa inte hakade på förrän väldigt nyligen.

Egentligen är inte edamamebönor en enskild sojabönsort, utan helt enkelt ett visst skede av mognad av bönorna. De ska nämligen skördas omogna. Låter man stjälkarna sitta kvar på plantan fortsätter de att mogna till grövre och hårda sojabönor. Edamamebönor är mer ärtlik i sin konsistens än till exempel kidneybönor och bruna bönor som har mer mjölig struktur. Det är rätt logiskt, med tanke på att edamamebönor faktiskt tillhör familjen ärtväxter. Tänker man efter så är de också slående lika vanliga sockerärtor.

Enligt traditionellt vis i Japan så tillagas edamamebönorna kokta eller ångade. Hela stjälken kokas i lätt saltat vatten under några minuter och serveras sedan som tilltugg toppat med flingsalt. De kan även rostas, fräsas, eller ätas direkt som de är så länge de är förvällda. Hos Sushi Yama är edamamebönorna ett uppskattat komplement till sushin.

Dippa lätt i sojasåsen eller beställ bönorna som en sideorder, aningen varma och toppade med havssalt – smakrikt och nyttigt.

Positiva effekter på hälsan:

1. Innehåller isoflavoner som minskar risken för cancer och benskörhet

2. Sänker kolesterolnivån

3. Innehåller rikligt med folsyra som är viktigt för bildandet av nervsystemet hos embryon

4. Kan lindra migrän och PMS

5. Innehåller viktiga fiber som förbättrar och underlättar tarmfunktionen

6. Sägs effektivt bekämpa trötthet samt öka fertiliteten hos kvinnor

Yama Paper

Sushins ursprung

Sushi Yama och hållbarhet

Hållbarhet och samarbeten