Text: Dag Klingstedt | Foto: K321

Nori havets hälsosamma grönsak

Läs vidare

Nori havets hälsosamma grönsak

Nori är en viktig del i den japanska matkulturen både för den goda smakens skull och för dess hälsoeffekter. Denna variant av alger innehåller nämligen nästan allt nyttigt en människa kan behöva.

Alla som varit på sushi-krog har förmodligen smakat på nori, den japanska torkade och mörkgröna algväxten som omsluter diverse varianter av sushi, kanske oftast sushirullarna maki.

Nori är nu inte bara ett blygsamt garnityr i sammanhanget; den är faktiskt en av de mest hälsosamma och näringsrika ingredienserna i det japanska köket. Det handlar till stor del om det faktum att den växer i havsvatten och inte i en jord som ofta är urlakad på näringsämnen. De näringsmässiga fördelarna är faktiskt otroligt många.

Här finns gott om kalk, zink, järn, selen och koppar.

Nori havets hälsosamma grönsak

Pyropia

Nori är en japansk term för olika ätbara varianter av alger. Det är rödalgssläktet Porphyra, främst Pyropia yezoensis och Pyropia tenera. Nori avser också de mat­produkter som skapas av dessa alger.

Algerna har ett högt innehåll av mineral­ämnen, som kalcium, jod, järn, vitami­ner och antioxidanter. Den grönsvarta färgen får Nori när den torkas. Den blir vanligtvis mellan 20–50 cm lång.

Nori havets hälsosamma grönsak

Foto: Infobahn / Studio tjugofem

Sprängfylld med nyttigheter

Det finns en stor mängd olika vitaminer i nori, bl a A, B1, B2, B12, C och E. Vitamin B12, som bland annat behövs för att bilda röda blodkroppar, tillverkas inte av kroppen själv och kan bli en bristvara hos människor som inte äter kött, mjölkprodukter eller ägg. Då är nori räddningen, då det innehåller mycket stora mängder B12-vitamin. Enligt en studie i British Journal of Nutrition så såg man klara höjningar av vitamin B12 i patienter med B12-brist när de fick äta nori tillsammans med sin normala kost. Ett annat oersättligt näringsämne är C-vitamin, och nori har faktiskt mer C-vitamin per kilo än apelsiner.

30–50% av nori består av protein från ett antal olika aminosyror. Som andra proteinrika födoämnen så är nori också en mycket god mineralkälla. I nori finns gott om kalk, zink, järn, selen och koppar, alla viktiga mineraler som hjälper till att avvärja medicinska problem.

Nori innehåller jod, ett ämne som hjälper sköldkörteln att producera hormoner som är nödvändiga för en hälsosam metabolism. Detta gör att nori sedan länge är känt för att vara bra för den som vill gå ned i vikt. Jodinnehållet gör dessutom att nori är bra mot struma, strålningssjuka och fibrocystiska sjukdomar. Jod anses också nödvändig för att få hälsosamma naglar, tänder, hud och hår.

Nori är anti-inflammatoriskt och verksamt mot både bakterier och virus. Det sägs motverka diabetes, hjälpa till att hålla levern frisk, stabilisera blodsockret samt öka mängden endorfiner i hjärnan.

Fettfritt och samtidigt gott
Havets grönsaker är i princip helt fettfria. Detta i kombination med alla ämnen som positivt påverkar matsmältning och upptagning av näringsämnen gör att nori kan vara en förklaring till varför japaner generellt sett inte är speciellt överviktiga.

Sist men inte minst så är det gott! Möjligen en smak som det tar en stund att vänja sig vid, men den blir en evig favorit för de flesta som lär sig äta den. Den kan också fungera utmärkt till vissa västerländska rätter. För den som inte tycker om rå fisk, så fungerar en nori-rulle med kokt ris och vanlig burktonfisk utmärkt. Stekt eller grillat kött fungerar också bra med ris och nori. Finstrimlad nori blir en god krydda på en sallad.

Hittar du inte nori i snabbköpet, så finns det ofta i specialbutiker för asiatisk mat och på nätet, givetvis.

Nori havets hälsosamma grönsak

Nori finns beskriven sedan 700-talet i Taiho-koden, den tidigaste samlingen av japanska lagar.

Foto: Freshwater and Marine Image Bank

Yama Paper

Sushins ursprung

Sushi Yama och hållbarhet

Hållbarhet och samarbeten